השנה החדשה כבר פה, חג המולד ביקר אותנו ממש עכשיו וסנטה קלאוס מעולם לא היה מאושר יותר: זה בדיוק הזמן לדבר על הצבע האדום! אדום זה צבע של שמחה, אהבה וחום, אז פלא שסנטה לובש את אותו הדבר כל השנה?!
אדום – פנים רבות לולא כולם יודעים, אבל לצבע האדום יש הרבה פאות ושיוכים במגוון תרבויות. הנה כמה עובדות מעניינות על הצבע העז שאולי יפתיעו גם אתכם:
• בתרבות הסינית, אדום הוא צבע לעושר ומזל ומשמש לקישוט ולבגדי חתונה.
• בשוק ההון בארה”ב, אדום מסמל ירידה במניה. לעומת זאת, בשוק של מזרח אסיה אדום מסמל דווקא עליה בשוויה.
• בקבלה היהודית, הצבע האדום קשור למידת הגבורה והדין.
ידעתם כי הצבע האדום נקלט בצורה מיטבית רק ברשתית העין של בני האדם? אצל יונקים אחרים לעומת זאת, האדום עלול להופיע כירוק, וזאת בשל כמות מופחתת של קולטנים ברשתית העין שלהם, לעומת זו של בני אדם.
האדום בראי התרבותהתכונה הכי בולטת של האדום היא כמובן הבולטות שלו, לטוב ולרע: יש שיראו בו סימן אזהרה ויש שדווקא יראו בו את סמל לחום ואהבה.
לצבע האדום יש גם שימוש חברתי שנובע מהקונטקסט התרבותי אליו אנו משייכים אותו. אין ספק שלאדום יש כוח – ובתרבויות לא מעטות הוא מהווה מפגן כביר של עוצמה ועושר. בסין העתידה ובאפריקה, הוא שימש עבור הפגנת נכסים ושיקוף של מעמד סוציו אקונומי גבוה. ברומא העתיקה, האזרחים החזקים ביותר נקראו “אלו שלובשים אדום”. כיום, אנשי עסקים לובשים עניבה אדומה כדי להפגין ביטחון, ופניהם של מיטב הסלבריטאים מתקבלים בכבוד רב על… השטיח האדום.
אדום בעולם העסקיםמהעולם התרבותי לעולם העסקי – גם שם שולט האדום ביד רמה. בתעשיית האוכל למשל השימוש באדום הוא מאוד נפוץ, ומתקשר לניסיונות הבלתי נדלים לגרום לצרכן תחושה של תאווה ותשוקה כלפי המוצר, ואף תחושות מיניות.
הנה כמה דוגמאות בולטות של מותגים מובילים:
Heinz – האסוציאציה הראשונית שעולה היא כמובן צבע העגבנייה ממנה יוצרים את הקטשופ, אך האדום משמש כאן גם כגורם משיכה, נהנתנות ורצון לרכוש את המוצר בשל בולטותו.
Coca Cola – אולי המותג המוכר מכולם: המותג של כל המותגים כולם. כאן לבחירה באדום אין אפילו קשר אסוציאטיבי כמו במקרה של היינז, אלא רק ניסיון להפוך את המוצר לסקסי יותר, מושך יותר ומעורר תאווה.
KFC – תחום המזון המהיר הוא מאוד תחרותי, וכיום ישנן מאות רשתות המתחרות על מנת להיכנס ללחמנייה שלנו. הצורך לבלוט מעל המתחרים ולהשליך תחושה של תאווה למוצרים שלהם קיים בצורה מאוד בולטת, והשימוש באדום מורגש לאורך כל המותג.
אלו רק כמה דוגמאות על קצה המזלג לשימושים השונים שיש לצבע המדהים והוורסטילי הזה להציע. את האדום ניתן לפרש בכמה מישורים, ואולי זה סוד קסמו.
Stwodio design mobile apps | web design | branding 0545493201 | www.stwodio.co.il